Särkyneenpyörän Stefa & My Trusted Friend Kane's Wicky & Mieletön Moottori

Särkyneenpyörän Stefa & My Trusted Friend Kane's Wicky & Mieletön Moottori

maanantai 11. toukokuuta 2009

Cristal Snow: Nowhere to be found

Eli jälkivuodatusta.

Koitinpa tuossa opettaa Roodia jäljestämään. Tapa 1: Leikin koiran kanssa, avustaja ottaa koiran, kääntää sen ympäri ja minä juoksen metsään lyhyin askelin ja piiloudun kiven taakse. Avustaja vie koiran paikkaan jossa leikimme, koira haluaa etsiä minut ja se jäljestää luokseni. Tämä toimi Nemin kanssa loistavasti, koira tajusi heti ja jäljesti alusta lähtien. Huomaa, että koirat ovat erilaisia. Rood lähti vain juoksemaan edes takaisin minua etsien. Yritti ilmavainulla, mutta olin katsonut tuulen suunnan niin ettei se onnistunut. Kun avustaja näytti maata, jotta koira tajuaisi jäljestää, Rood seurasi jälkeä hetken ja vaihtui sitten taas ilmavainuun. Ei löytänyt minua jäljestämällä kertaakaan. Otettiin viisi toistoa, ja löysi minut vain tuurilla, joten päätin, ettei menetelmä sovi tälle koiralle.

Tapa 2: Makkarajälki. Ongelma, että minä en tiedä mitään tästä, enkä koe miellyttäväksi opettaa koiraa makkaroiden kanssa pelleilemällä. En yksinkertaisesti oikein ymmärrä, miten koira tajuaa sen jäljen niiden makkaroiden alta, ja kaiken lisäksi inhottaa harjoitella tätä kuraisessa pellossa. Otettiin parina päivänä kumpanakin kolme jälkeä, Rood löysin kyllä osan makkaroista, mutta osaksi meni vähän missä sattuu, vaikka olin tehnyt jäljen lyhyillä askelilla ja laittanut makkaran joka askeleeseen. Tässä ongelmana lähinnä oma asenteeni, eli opittuani tohon ensimmäiseen tapaan tämä ei tunnu lainkaan omalta.

Tänään selailin sitten Canis-lehtiä löytääkseni tietoa makkarajäljestä, kun oma tietovaje oli myös ongelmana. Löysin kuitenkin jotain paljon parempaa, kolmannen tavan kouluttaa jälki. Kyseessä siis Sari Paavilaisen "Jäljestämisen opettaminen takaperin ketjuttamalla", 2/09 Canis-lehdestä. Juttu siis nimensä mukaan kertoo kuinka jäljestäminen opetetaan takaperin, aloittaen esineistä. Minua alkoi heti inspiroida, kun Rood kuitenkin pitää enemmän kepeistä, kuin makkaroista, niin eiköhän tämä tapa voisi olla sopiva niin minulle kuin koirallekkin. Aloitan opettamalla koiralle ensin kepit, ja jatkan sitten siitä. Opetan nyt ensin naksulla Roodin ilmaisemaan kepit maahanmenolla. Ei liene vaikeaa, kun kuitenkin opetan sille naksulla aika paljon kaikkea turhaa, nimim. viikonloppuna opetin sen lukemaan kirjaa, jotta saisin siitä kuvan portfolioni kanteen.

Jatkan aiheesta sitten kun on lisää kerrottavaa. Nyt lähden naksuttelemaan!

Nimimerkki "Intoa piukassa"

1 kommentti:

Tiia kirjoitti...

Mä olen opettamassa Ruutia myös tuolla samalla tavalla. Keppi ilmaisuja harjoitellaan ja tehty kolmiota mistä lähtee jälki.